Що, звідки, через які митниці та за скільки ввозили торік?

Аналітики Інституту досліджень авторинку вивчили митну статистику 2023 року, й готові поділитися основною інформацією про сектор імпорту вживаного автотранспорту: легкових автомобілів, вантажівок, тягачів та напівпричепів до них, а також автобусів.

Динаміка імпорту

З січня до середини року обсяги ввезених транспортних засобів (згаданих вище) поступово збільшувалися, з певною стабілізацією кількості влітку. У вересні-жовтні знову відбулося збільшення темпів імпорту, яке у два останні місяці 2023 року змінилося деяке «просідання», фактично – до рівня «статистичного плато», яке спостерігалося у літні місяці.

Звідки ввозили автотранспорт найчастіше?

Переважна частина вживаного транспорту прибуває до України з країн Європейського Союзу – за статистикою це 64,6%. Чверть ринку займають автомобілі зі США (24,9%), які, про що свідчать числа, навіть попри укладення логістики і збільшення вартості доставлення не втрачають своєї актуальності серед українських покупців.

Якщо розглянути європейський напрямок, не узагальнюючи його до формату ЄС+окремі країни, лідером серед постачальників автотранспорту з пробігом за підсумками минулого року стала Польща, з часткою 27,1%. Проте тут варто зауважити, що в деяких ситуаціях ця країна не є справжньою точкою відправлення автомобілів, а лише «пунктом перевантаження», тому фактична кількість ТЗ з Польщі може бути меншою, однак інших даних, окрім офіційних, немає, тому доводиться опиратися саме них.

Німеччина – найбільший європейський авторинок, другій позиції, з невеликим відривом від Польщі, з часткою 23,6%.

Частки інших країн значно скромніші: 8,3% у Словаччини, 5,3% у Нідерландів, 4,7% у Литви й далі за зменшенням.

Розподіл імпорту за типами ТЗ

Серед усіх основних типів вживаних транспортних засобів, що прибули до України з метою їх випуску у вільний обіг найбільша частка в легкових автомобілів: 83,6%.

Тягачі для напівпричепів зайняли 6%, причепи та напівпричепи до них – 5,1%.

Подібна частка у вантажних автомобілів – 5%, а найменше із-за кордону прибуло автобусів, їх всього 0,3%.

Цінова картина імпорту

Цінову картину, оскільки у них найбільша частка в імпорті, здебільшого формують легкові автомобілі з пробігом. Найвища концентрація їх початку діаграми (за напрямком читання), з піком у діапазоні $1…2 тисячі.

Більшу частину в діапазоні $10-15 тис. формують легкові зі США, звідки здебільшого прибувають електромобілі відомої місцевої марки, середній аукціонний чек яких якраз знаходиться в цьому ціновому діапазоні. Також сюди потрапляють й інші американські легковики подібної вартості, оскільки через подорожчання логістики в імпортерів відсутній комерційний інтерес щодо доставлення бюджетних варіантів в Україну.

Ще частину цього діапазону формують вантажівками та тягачі для напівпричепів. Хоч частка таких транспортних засобів менша, ніж у легковиків, проте у зв’язку з законодавчими обмеженнями щодо екологічних стандартів (Євро-5) а також вікового ліміту у 5 років, до якого акцизний збір залишається прийнятному для українських покупців рівні, без істотного збільшення, ці ТЗ істотно дорожчі за легкові авто.

Декларанти: фізичні та юридичні особи

Більшість вживаних транспортних засобів, які увійшли до цього огляду, були розмитнені юридичних осіб, частка яких 55,9%.

Фізичні особи, відповідно, задекларували для митного оформлення 44,1% ТЗ з пробігом за підсумками 2023 року.

Обсяги імпорту за митницями

Серед регіональних митниць найбільшу кількість вживаних транспортних засобів було оформлено через Волинську (28,6%) та Львівську (26,6%) митниці. До трійки лідерів також можна зарахувати і Рівненську (12,7%), хоч за кількістю оформлень вона більш як удвічі поступається двом лідерам цього рейтингу. Сумарно ці три митниці пропускають через себе 67,9% всього автотранспорту з пробігом, який потрапляє в Україну для подальшого випуску у вільний обіг.

Очевидно, що великим обсягам розмитнення транспорту сприяє близьке розташування до кордонів та наявність у складі регіональних митниць пунктів оформлення, розташованих безпосередньо у пунктах пропуску.

Найменші результати за підсумками минулого року у Миколаївської, Запорізької, Харківської, Чернігівської та Полтавської митниць.

Висновки

Загалом імпортні вживані транспортні засоби зазначених категорій за підсумком фактичних продажів у 2023 році зайняли 18,5% автомобільного ринку України. При цьому більшість торгів відбуваються всередині країни – 74,5% від загальної кількості угод купівлі-продажу. Нових транспортних засобів тих типів, які потрапили до цього огляду, було куплено всього 7%. Такі числа свідчать про значну перевагу вторинного ринку, зі зміщенням цінового діапазону в бік бюджетних варіантів. Додає свого також відсутність доступних програм фінансування купівлі автотранспорту в Україні, що практиці призводить до готівкових розрахунків, переважно у валюті, й покупцеві потрібно мати при цьому повну суму. Тому, враховуючи низьку купівельну спроможність, відсутність програм фінансування та загалом нестабільну економічну ситуацію та війну в країні, купівля вживаного з-за кордону наразі є основним джерелом поповнення автомобільного парку України.

Очікуване «розмитнення в Дії», анонсоване представниками української влади, якщо запрацює цього року – матиме певний вплив на сегмент імпорту, однак лише в частині легкових автомобілів, де, ймовірно, зросте частка машин, оформлених фізичними особами, без допомоги митних брокерів. Однак на сумарну кількість чи цінову картину ця нова послуга не вплине, як і на імпорт аукціонних з країн Америки, оскільки змінює саме процедуру, а не вартість розмитнення..

Adblock test